Daniel David: „Măsurile din educație sunt de criză, nu de reformă”
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat recent că măsurile implementate în sistemul educațional nu reprezintă o reformă reală, ci doar soluții de criză menite să asigure plata salariilor și burselor până la sfârșitul anului. Aceste măsuri sunt esențiale pentru stabilitatea țării, evitând astfel ca evaluările financiare să ne plaseze în categoria „junk”.
David a explicat că a încercat să transmită cadrelor didactice nemulțumite că situația este temporară. „Am fost un paratrăsnet pentru nemulțumiri și critici multe justificate. Nimănui nu-i place în criză, dar unele catastrofe și exagerări o să vedeți că nu sunt de fapt”, a spus ministrul.
Ministrul admite că noul an școlar va începe „pe fond de nemulțumire”, însă susține că acesta poate fi momentul pentru a construi planuri pe termen mediu și lung. „Trebuie să fim siguri că în legea salarizării unitare politicul își onorează promisiunea pentru educație. Educația are nevoie de bani, dar și de folosirea lor mai eficientă – angajarea de specialiști, mai ales informaticieni, și un program național pentru dezvoltarea infrastructurii școlare, mai ales la grădinițe”, a subliniat David.
Nemulțumirile profesorilor și măsurile controversate
Cadrele didactice protestează de 17 zile împotriva măsurilor de reducere a deficitului anunțate și chiar adoptate de Guvernul Bolojan. Printre măsurile care au stârnit revolta se numără:
– Interzicerea cumulului pensie-salariu la stat
– Creșterea normei didactice de predare cu două ore
– Creșterea numărului de elevi la clasă
– Comasări de școli și clase
– Reducerea fondului de burse al studenților cu 40% de la 1 august
– Tăierea tarifului brut pe ora suplimentară sau vacantă cu 50% pentru toți profesorii din România
– Indemnizația de hrană acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și plafonată la 347 de lei pe lună
David avertizează că situația financiară rămâne gravă. „Prima mea atitudine a fost ca la rectificare să cer două miliarde pentru a încheia anul cu salarii și burse. Ne-am trezit în mijlocul anului cu deficit și în acest moment nu-s bani, nu doar pentru educație, pentru niciun domeniu”, a precizat ministrul.
El nu exclude ca nemulțumirile profesorilor să se traducă printr-un boicot în prima zi de școală. „Nu știu magnitudinea, probabil vor fi segmente cu atitudini diferite, dar indiferent că va fi această imagine hibridă, din protestul lor trebuie înțeles că educația, după ce trece de criza fiscal-bugetară, va avea nevoie de sprijin și dezvoltare”, a concluzionat David.
Aceste măsuri și nemulțumiri reflectă o realitate dureroasă pentru sistemul educațional din România, unde soluțiile de criză sunt adesea confundate cu reformele reale, iar nevoile fundamentale ale educației sunt neglijate în favoarea unor soluții temporare.