Numărul Maxim și Minim de Elevi la Clasă în Anul Școlar 2025-2026
În contextul reorganizării unităților de învățământ și creșterii normei didactice săptămânale, Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 aduce modificări semnificative în ceea ce privește numărul de elevi per clasă. Potrivit Ministerului Educației, în anul școlar 2024-2025, 437 de clase au funcționat cu un număr de cel mult 7 elevi.
Ministrul Daniel David a subliniat că, deși înțelege condițiile de criză, limitele minime și maxime ale claselor trebuie stabilite rațional, fără a ieși din reperele europene. Studiile arată că efectul mărimii claselor asupra performanței educaționale este mixt sau scăzut, iar calitatea profesorului și mediul de învățare devin factori mai importanți.
Limitele pentru Numărul de Elevi
Legea 1/2011 prevedea următoarele limite pentru numărul de elevi la clasă:
Primar: 12 (min.) – 25 (max.), cu media 20;
Gimnaziu: 12 (min.) – 30 (max.), cu media 25;
Liceu: 15 (min.) – 30 (max.), cu media 25.
Legea 198/2023 a modificat aceste limite astfel:
Primar: 10 (min.) – 22 (max.), cu media 16;
Gimnaziu: 10 (min.) – 26 (max.), cu media 18;
Liceu: 15 (min.) – 26 (max.), cu media 22.
Legea 141/2025 aduce noi modificări:
Primar: 12 (min.) – 24 (max.), cu media 18;
Gimnaziu: 12 (min.) – 28 (max.), cu media 20;
Liceu: 16 (min.) – 30 (max.), cu media 23.
Limitele minime pot fi scăzute cu 2, iar cele maxime crescute cu cel mult 4, cu acordul inspectoratului școlar județean. Ministerul nu va încuraja creșteri, iar reducerea efectivelor la clase în funcție de numărul de copii cu cerințe educaționale speciale rămâne în vigoare.
Impactul Măsurilor asupra Sistemului Educațional
Majoritatea claselor din România se vor încadra în noile limite, măsurile fiscal-bugetare afectând mai ales clasele sub efectiv. În anul școlar 2024-2025, au funcționat 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi și 107 clase cu 7 elevi. Aceste clase vor fi reorganizate.
Măsurile fiscal-bugetare ar putea crește ponderea învățământului simultan de la 6% la 7,5%. Învățământul simultan este aplicat și în alte țări, precum Franța și Irlanda, mai ales la ciclul primar, și necesită competențe specifice în predare-învățare.
Ministerul Educației și Cercetării își propune să reducă învățământul simultan prin relocarea adecvată a copiilor în școli unde pot avea acces la un proces educațional standard sau prin utilizarea unor metodologii adecvate acolo unde este necesar.
Ministerul va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul școlar 2025-2026 atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală.